Associaton des Constructeurs Europeen Automobiles motorolaj szabványa.
benzinmotorok: A jel | dízelmotorok: B jelzés | haszongépjármű dízel: E jelzés
Európai motorolaj szabvány. Benzin / Diesel Személy, és kishaszon járművek, alacsony súrlódás, alacsony viszkozitás. Benzin- és dízelmotoros személy- és kishaszon-gépjárművekhez használható motorolaj, olyan motorok számára, amelyek lehetővé teszik alacsony súrlódásmutatójú és alacsony viszkozitású (xW/20 viszkozitású olaj esetén 2.6, egyéb viszkozitású olaj esetén 2.9 és 3.5 mPa*s közötti HTHS viszkozitás) olajok használatát.
Nehézgép Diesel motorolaj szabvány. UHDP minőségű. Euró 1-5 motorokhoz. Javasolt a részecskeszűrős motorokhoz.
ACEA E6
Nehézgép Diesel motorolaj szabvány. UHDP minőségű, közepes SAPS szintű. Euró 1-5 motorokhoz. Megelőzi a dugattyú elszennyeződését, a henger furat tükrösödést. Jelentősen javítja a szelepek, a vezérműtengely, a siklócsapágyak, és a motorolajjal érintkező összes csúszó, kopó alkatrés üzemi körülményeit. Stabil, viszkozitástartó motorolaj, amely megelőzi a dugattyú szennyeződését, a kopást és a koromképződést. Ajánlott az Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4 és Euro 5 szabványú motorokhoz, nagy terhelés és extra hosszú csereperiódus alatt is. Használható DPF-fel vagy anélküli konstrukciókhoz, valamint az EGR-rel szerelt és az SCR-rel szerelt gépjárművekhez. Az E6 minőségű olaj használata különösen ajánlott a részecskeszűrővel szerelt gépjárművek esetében. Az ilyen olajok csak alacsony kéntartalmú gázolajjal használhatók.
Nehézgép Diesel motorolaj szabvány. SHDP minőségű. Euro I, II, III, IV, V motorokhoz. Csökkenti a turbó elszennyeződését. Megelőzi a dugattyú elszennyeződését, a henger furat tükrösödést. Jelentősen javítja a szelepek, a vezérműtengely, a siklócsapágyak, és a motorolajjal érintkező összes csúszó, kopó alkatrész üzemi körülményeit. stabil, viszkozitástartó motorolaj, amely megelőzi a dugattyú szennyeződését és a furattükrösödést. Továbbá felveszi a küzdelmet a kopással, a turbófeltöltő elszennyeződésével és a koromképződéssel szemben. Ajánlott az Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4 és Euro 5 szabványú motorokhoz, nagy terhelés és közepesen hosszú csereperiódus alatt is. Használható DPF nélküli konstrukciókhoz, bizonyos EGR-rel szerelt és bizonyos SCR-rel szerelt gépjárművekhez.
ACEA E9
Nehézgép Diesel motorolaj szabvány. SHDP minőségű. Euró 1-5 motorokhoz. Csökkenti a turbó elszennyeződését. Megelőzi a dugattyú elszennyeződését, a henger furat tükrösödést. Jelentősen javítja a szelepek, a vezérműtengely, a siklócsapágyak, és a motorolajjal érintkező összes csúszó-, kopó alkatrész üzemi körülményeit. SHPD minőségű, közepes SAPS szintű, stabil, viszkozitástartó motorolaj, amely megelőzi a dugattyú szennyeződését és a furattükrösödést. Továbbá felveszi a küzdelmet a kopással, a turbófeltöltő elszennyeződésével és a koromképződéssel szemben. Ajánlott az Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4 és Euro 5 szabványú motorokhoz, nagy terhelés és közepesen hosszú csereperiódus alatt is. Használható dízel részecskeszűrős vagy a nélküli rendszerekhez, a legtöbb EGR-rel és SCR-rel szerelt gépjárműhöz. Az ilyen olajok csak alacsony kéntartalmú gázolajjal használhatók.
Feladata az alapolajhoz keverve annak tulajdonságait átalakítani, javítani.
Az a finomított olaj, melyet a későbbiekben a különböző felhasználási igényeknek megfelelően adalékoknak.
American Petroleum Institut motorolajok osztályozási szabványa. Benzinmotorokhoz: SA, SB, …SL | dízelmotorokhoz: CA, CB, …CI-4
API CH4
Diesel üzemű amerikai motorolaj szabvány, 1995-től.
Diesel üzemű amerikai motorolaj szabvány. 2002-ben került bevezetésre, nagy igénybevételű járművekhez. Nyújtott olajcsere periódus. Védi a katalizátort. Javítja a dugattyú, a dugattyúgyűrűk, a hengerek, a szelepek, a vezérműtengely, a siklócsapágyak üzemi körülményeit. Megfelel a 2004-es károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A CI-4-es motorolajok fenntartják a kipufogógáz recirkulációs rendszert (EGR) használó motorok várható élettartamát, és legfeljebb 0,5% tömeg kéntartalmú gázolajjal együtt használható. A CI-4-nek megfelelő olajok megfelelnek a CD, CE, CF-4, CG-4 és CH-4 szabványoknak is. Néhány CI-4-es olaj megfelel a CI-4 PLUS előírásainak is.
Benzin üzemű amerikai motorolaj szabvány.
Benzin üzemű amerikai motorolaj szabvány. Viszkozitás stabil, öregedés gátló és üzemanyag fogyasztás csökkentő adalékot tartalmaz.
A 2004. november 30.-án bevezetett SM szabvány az SL-hez képest jobb oxidáció ellenállást, jobb lerakódás elleni és kopásvédelmet, valamint jobb alacsony hőmérsékleti teljesítményt követel meg az olaj teljes élettartama során.
A 2010 óta érvénybe lépett benzin üzemű amerikai motorolaj szabvány. Magas hőmérséklet tartományban üzemelő motorolajoknál csökkentett üledék, és lerakódás képződés. Minden korábbi API szabványnak megfelelő motorolaj helyett használható. "RESOURSE CONSERVING" megjelöléssel kiegészítve, csökkenti az üzemanyag fogyasztást, védi a turbófeltöltőt, használata alkalmas kipufogó utókezelő rendszerekhez, E-85-ös kategóriáig. Megfelel bioetanollal üzemelő motorokhoz is.
Ásványi alapolaj
Alacsony költségen finomított teljesen ásványi eredetű, a kitermelési helytől erősen befolyásolt minőségű olaj. Tulajdonságai nehezen kiszámíthatóak, változóak.
Viszkozitási indexe 90-100
Bázisszám
(TBN = teljes bázisszám) A levegő, és az üzemanyag égés savasító hatású. A bázisszám az a savmennyiség amely az olaj bázikusságát semlegesíti.. A TBN mutatja, hogy mennyi bázis tartaléka van az olajnak a savas hatások közömbösítésére. A motorolaj TBN tartalma a használat közben folyamatosan csökken.
Comitée des Constructeurs d’Automobile du Marché Commun (EU) motorolaj szabványa
Cink-foszfát olajadalék
Általánosságban használt motor tisztító és kopásállóságot javító adalék. Ként tartalmaz, és ettől a nedvesség hatására káros kénsav keletkezik a motorban. Az egyéb káros hatások mellett „pusztítja” a motortisztító adalékokat, melyek ha kimerülnek, nem képesek oldatban tartani a szennyeződéseket, a kormot. Ezen a problémán segít az ENEOS SUSTINA ZP technológia, ami nem tartalmaz ként.
Dermedéspont
A legalacsonyabb hőmérséklet, ahol az olaj még folyik.
Detergens adalék
Feladata a motor működése során képződő savak semlegesítése, a motor tisztítása.
Diszpergens adalék
Adalék. Feladata, hogy az olajba kerülő szilárdszennyeződéseket kolloid szuszpenzióban tartsa, megakadályozza a koksz, és az olajiszap lerakódását.
Egyfokozatú olaj
Vagy csak hideg, vagy csak meleg tulajdonságokat jellemző viszkozitási fokozatba sorolt olajok.
Félszintetikus alapolaj
Ásványi eredetű, de hidrogénező finomítással készül, hidrokrakkolt, hidroizomerizált alapolaj. A finomítványokkal szemben homogénebb, kevésbé illékony. Szintetikus tulajdonságokat mutat. Viszkozitási indexe 130-150.
GM-LL-A-025
General Motors motorolaj szabványa. Elsősorban a 2002 utáni Opeleknél jelenik meg. Ezektől a olajoktól elvárják, hogy megfeleljenek valamelyik ACEA szabványnak, növelve a GM igényekkel. 0W30,0W40,5W30,5W40 viszkozitás osztályú. Noack párolgása max. 11,5t%. Min. 2,9mPa*s viszkozitású.
GM-LL-B-025
General Motors motorolaj szabványa. Elsősorban a 2002 utáni Opeleknél jelenik meg. Ezektől a olajoktól elvárják, hogy megfeleljenek valamelyik ACEA szabványnak, növelve a GM igényekkel. 0W30,0W40,5W30,5W40 viszkozitás osztályú. Noack párolgása max. 11,5t%. 3,5 mPa*s viszkozitású.
Lobbanáspont
Az a hőmérséklet melynek elérésekor az olajból olyan gázok szabadulnak fel, melyek szikra hatására belobbannak.
NOACK párolgás
Magas hőmérsékleten fellépő párolgási veszteség. A párolgás következtében az olaj egyre sűrűbbé válik. A párolgás adalékkal csökkenthető. Minél kisebb paraméter a kívánatos. A 11,5 t % már jó / az olajat 1 órára (t) 250 °C-os reakcióedénybe helyezik és mérik, hány tömeg %-ot veszített /
PSA B71 2290
Peugeot-Citroen Csoport motorolaj szabványa. Megfelel az ACEA C2/C3 motorokhoz. Kiegészítve további PSA elvárásokkal.
PSA B71 2294
Peugeot-Citroen Csoport motorolaj szabványa. Megfelel az ACEA A3B/4 motorokhoz.
PSA B71 2295
Peugeot-Citroen Csoport motorolaj szabványa. Megfelel az ACEA A2/B2 motorokhoz.
PSA B71 2296
Peugeot-Citroen Csoport motorolaj szabványa. Megfelel az ACEA A3/B4 motorokhoz.
A belsőégésű motorokat különböző évszakokban és változó éghajlati viszonyok között alkalmazzák, ebből következően a motorok kenése eltérő viszkozitású olajokkal oldható meg. A célnak megfelelő viszkozitású olajok kiválasztásához a közlekedési kenőolajok viszkozitásszint szerinti osztályozása ad segítséget. A nemzetközi gyakorlatban az SAE osztályozási rendszer terjedt el, amely az olajokat télen-nyáron használható, ezen belül több rögzített határokkal rendelkező viszkozitásosztályba sorolja. A motorolajok osztályozásában a nyári olajok besorolásának alapját a 100oC-on mért kinematikai viszkozitás képezi. A W jelü téli olajok előírásai a motorolajok alacsony hőmérsékletű folyási tulajdonságait - hidegindításra jellemző látszólagos viszkozitást, szivattyúzhatósági hőmérséklet - rögziti. Az egyetlen SAE-osztály előírásainak megfelelő motorolajokat nevezik egyfokozatú motorolajoknak és viszonylag korlátozott hőmérséklet-viszonyok között használhatók. A korszerű motorolajoktól megkívánják, hogy ugyanazon olaj évszaktól függetlenül felhasználható legyen, azaz egy nyári és egy téli osztály előírásait is kielégitse. Ezeket az olajokat nevezik többfokozatú motorolajoknak; viszkozitásuk csak kis mértékben változhat a hőmérséklet függvényében. Ilyen kedvező tulajdonságú olajok finomítással nem állithatók elő, gyártásukhoz a jó minőségű finomítvány (alapolaj) mellett viszkozitásindex növelő adalék használata is szükséges. A motorolajok viszkozitás szerinti SAE osztályozási rendszerét az alábbi táblázat mutatja:
SHDP
Dízel haszonjárművekhez, EURO 1-2 motorokhoz kifejlesztett olaj.
Szintetikus alapolaj
Laboratóriumi körülmények között szintetizálják. Jelentősége, hogy az öröklött tulajdonságú és nehezen befolyásolható ásványi olajokkal szemben, a különböző felhasználói igényeknek megfelelően előre tervezhető struktúra.
Többfokozatú olaj
Egyaránt megfelel a meleg, és a hideg viszkozitási osztályokban előírt követelményeknek.
UHDP
Dízel haszonjárművekhez, EURO 3 motorokhoz kifejlesztett olaj. Magas szintű adalékolással.
Folyékony, vagy gáz halmazállapotú anyag belső súrlódásának mértéke. Az olajok egyik legfontosabb jellemzője a viszkozitás, ami nem más, a belső rétegek egymáshoz képest való elcsúsztatásnál fellépő -súrlódás jellegű- mozgást gátló ellenállása. A folyadékok viszkozitása a hőmérséklet emelkedésével csökken, csökkenésével nő.
Azt az olajat tekintjük értékesebbnek, melynek kevésbé változik a viszkozitása a hőmérséklet-változás hatására. A motorolajok kiválaszásának szempontja is a viszkozitás, mégpedig az üzemi hőmérsékleten mutatott viszkozitás. A mai gépjárművek motorjai 100 C° körüli hőmérsékleten üzemelnek. Az SAE (Society of Automotive Engineering -Autóipari Egyesület) úgynevezett viszkozitási fokozatokat definiált a 100 C° -os kinematikai viszkozitás alapján. A mai autók túlnyomó többségébe 40-es fokozatú olaj való. A 30-as fokozatú (kisebb viszkozitású) olajat csak azokba az autókba szabad beletenne, amelyek gépkönyvei megengedik azokat.
SAE |
Viszkozitás 100 °C-on (mm²/s) |
|
Minimum | Maximum | |
20 | 5,6 | 9,3 |
30 | 9,3 | 12,5 |
40 | 12,5 | 16,3 |
50 | 16,3 | 21,9 |
60 | 21,9 |
Az SAE vezette be a hideg viselkedésre vonatkozó téli fokozatokat. Ez lényegében az olaj szivattyúzhatósági határához tartozó hőmérsékletet adja. Azt mutatja, hogy télen mi az a minimum hőmérséklet, ahol a még a hideg motor tudja szállítani az olajat a kenési helyekre.
SAE Téli fokozat |
Hőmérséklet | |
(°C) | ||
0W | -40 | |
5W | -35 | |
10W | -30 | |
15W | -25 | |
20W | -20 |
Viszkozitási index
Olyan tapasztalati szám,ami mutatja,hogy a folyadék viszkozitása mennyire változik a hőmérséklet hatására. Motorolajok esetében a magas viszkozitás indexűek vannak forgalomban mert kevésbé érzékenyek a nagy hőmérséklet változásokra, és csak kis mértékben változtatják a viszkozitásukat. 1 mPa*s a dinamikus viszkozitás mértékegysége.
A JX NIPPON OIL (ENEOS) által megalkotott, a legmagasabb követelményeket kielégítő alapolaj.
W (winter)
Az olajak téli, és nyári felhasználhatóság szerint kerültek besorolásra. Minél kisebb szám van írva a W jelzés előtt annál alacsonyabb külső hőmérsékleti tartományban alkalmazható az olaj. Például : SAE 30W = -5 °C és +35 °C között, SAE 10W = 0 °C és – 20 °C között
ZP olajadalék
Az ENEOS SUSTINA ZP alapvetően eltér a nagy általánosságban használt Cink-Foszfát alapú, ként tartalmazó adalékoktól. Ez a technológia nem tartalmaz ként, igy kénsav sem képződik a motor működése közben. A SUSTINA olajból a kénsav nem pusztítja a motortisztító adalékot, ezzel jelentősen megnyújtja az olaj üzembentarthatósági idejét.